shakti hat geschrieben:Zum Thema Lautsprecheraufstellung ...
Ich erinnere mich, dass wir auch auf dem forumstreffen nach ein wenig rumrutschen der LS zu einem deutlich besseren Ergebnis gekommen sind, als beim ersten Versuch.
Viel Spass:
http://www.genesisloudspeakers.com/wp-c ... cedure.pdf
Hallo Juergen,
wenn ich lese
First, make sure that the balance control of your preamp is exactly in the center. Sonic image is defined more by phase than by loudness, so while this is not critical, a small difference in balance can make this more difficult.
sollte man sich klar machen, dass bei den üblichen Intensitätsstereofonie-Aufnahmen mit Mikrofon oder Instrumentenpickup in Mischpult es keine Phasenunterschiede gibt. Da braucht man für die LS-Aufstellung keine Stereoaufnahme, sondern nur einen Quellkanal, gleichartig auf beide Kanäle verteilt, bei 8 Ohm-LS z.B. an einen Ausgang des Verstärkers angeschlossen, bei Aktiven nur einen Kabelabzweig.
S.3 hat geschrieben:Is the depth of the image appropriate? The singer should be at a spot about on level with the speakers. If the singer is too far forward, you will have to pull the speakers further from the front wall. Pull both speakers forward by 5cm (2 inches). If the singer now seems too far back, push it backwards halfway (2.5cm or 1 inch). You will probably have to re-center the image again. Then, again check for image size, and depth. Repeat this until you are satisfied.
OK, Hauptsache, der Benutzer ist zufrieden.
Michael Mudra sagte mal zu mir, er wolle, dass die Musiker ihm auf die Füße treten. Ich brauchte 10 Jahre, bis ich verstand, was er meinte, nämlich die Störfreiheit, die das Signal so sauber belässt, dass die Nähe der Lippen zum Mikrofon bei der Wiedergabe durch Lautsprecher beim Hörer genau diese Nähe vermitteln, also ein deutliches aus der Ebene der LS heraus nach vorn Rücken in Richtung auf den Hörer. Sichwort
ITDG
Genesis strebt das offenbar nicht an.
S.3 hat geschrieben:On this track, you will find that the image of the singer is very low in relation to the rest of the band. It sounds almost like she is standing in a pit with the band members arrayed around her. This is correct. During the recording session, we think that the microphone for the vocalist was hung, and the singer facing down when singing (may be reading her lyrics). From the perspective of the microphone (reproduced by your speakers) it will seem that the singer is very low.
So ein Schwachsinn, Genesis könnte stark genug sein, bei der Aufnahmeseite nachzufragen, wie das Mikrofon arrangiert war. Wenn die Sängerin so wirkt, als würde sie vom Textblatt ablesen, ist sie entweder schlecht für die Aufnahme vorbereitet oder die Kette hat Schwächen. Wenn es bei der Wiedergabekette gelingt, den Eindruck zu erwecken, die Sängerin hebe den Kopf und sänge für den Zuhörer, halte ich das für ein gutes Zeichen. Das kann gelingen! Zurückhaltendes Genuschel will doch keiner, es ist weder ansprechend noch erstrebenswert. Das wäre ein Zeichen schlechter Studioarbeit, unprofessionell. FIM würde mMn gewiss eine solche Aufnahme nicht auswählen und unter eigenem Label wieder veröffentlichen, das widerspräche dem eigenen Anspruch.
In the first few seconds of this track, there is a shaker that starts off mid-height and stage left (out to the left side of the left loudspeaker), comes forward towards the listener and down as it flies between the speakers, then goes away to the right, and disappears off into the top right corner of the room – like a bird swooping in and flying away.
If the shaker goes away from the listener as it flies stage center, the system is inverting phase. In this case, reverse the polarity of the speaker cables on both channels either at the loudspeaker or at the output of the power amplifier (or use the phase invert on your CD player or preamp if you have this ability).
Scheiße auch, was hier empfohlen wird, will ich nur soweit kommentieren, als dass das nur für die Aufnahmen gelten könnte, die dann auch korrekt geliefert wurden. Da bei meiner umfangreichen Sammlung 40% der Aufnahmen im Bereich Pop/Jazz und an 90% bei Klassik invertiert geliefert wurden, kann man sich den realen Wert eines solchen Vorschlags ausrechnen: Für Klassikfans kontraproduktiv, für den Rest ziemlich wumpe. Ob man so wirklich die korrekte Polarität feststellen kann, kann ich leider erst feststellen, wenn ich mir diese CD besorgt habe und mit 2-Wege wie mit 3-Wege Box überprüft habe.
La Campanella, FIM SuperSounds! III, First Impression Music
The piece used for this is a close-miked piano. The low notes should be on the left of the soundstage, and the high notes should be on the right of the soundstage. The piano should sound leveled, and each higher note should be on the right of the last note. Imagine looking at a piano keyboard, and each key emitting the note that it plays. However, as the microphone was placed very close, the piano will sound slightly larger than the entire space between the two loudspeakers.
If the right side of the keyboard seems to be tilted up (like a hockey stick), raise the left side of the right loudspeaker (azimuth angle) by giving the two spikes on the left side a90deg clockwise twist. If the entire keyboard seems to be tilted up from left to right, raise the left side of both the right and left loudspeaker by giving the two spikes on the left side a 90deg clockwise twist. Repeat until the keyboard sounds level.
If it is the left side of the keyboard that seems tilted up, raise the right side of the speaker.
On some systems, this seems to be impossible to do. The piano seems to be concentrated in the middle, and the low notes closer to the listener, and the high notes further away. Or, the note-to-note relationship seems to be confused. Some lower notes are further to the right of higher notes while the overall relationship of low notes to the left and high notes to the right seem to be correct. In general, we have found this to be caused by some network-type cables, and/or CD players/DACs that shift phase at various frequencies.
Also ein Steinway-Flügel. Hmm, da müssten die Mikrofone also so über den Saiten angebracht worden sein, dass links die langen, rechts die kurzen Saiten aufgenommen wurden, der Deckel war also entfernt.
Kein Konzertgänger würde über eine solche Aufnahme jubeln, niemand hört einen Flügel so.
Nur von einem Klavier mit offenem Deckel könnte man die Genesis Beschreibung annähernd gut heißen, aber das Instrument war ein anderes.
Step 10 – maximum deep artificial bass levels
No Sanctuary Here, Roadhouses and Automobiles, Chris Jones, Stockfisch Records
Deep bass must have power and articulation. Unfortunately, with much music (especially pop), the sound engineers have equalized for speakers that are not truly full-range. Hence, the bass levels are often tweaked so that the bass level goes up as the frequency goes down. This can work pretty well with loudspeakers that do not really have the full bass frequencies to make them sound larger than they actually are.
With Genesis loudspeakers that have an amplified bass section (often with up to 500W of power), such music can often cause the woofers to bottom out and distort. This is one such track. For the most powerful bass, raise the bass gain until the woofer starts to distort, then turn it down a bit. This setting should result in more than enough bass for most listeners, while keeping things sane and safe to protect the woofers and amplifiers.
Die moderne Dynamikkompression, die auch auf dieser Stockfisch-Aufnahme eingesetzt wurde, wird leider nicht weiter kommentiert, sondern nur so umgesetzt, als dass der Pegel bis kurz vor den Verzerrungseinsatz eingestellt werden soll.
More than enough bass for most listeners ..., genug solcher Empfehlungen, ich kriege mittlerweile das Kotzen!
Grxxx H-M